Öppet brev till Ledningen

Öppet brev

Till Peter Viinapuu och ledningen Cabonline Sverige, TAF medlemmar och åkare inom SverigeTaxi och Cabonline.

Sedan vårt möte 2020-03-26 där Cabonline nekade till alla åtgärder som TAF förslog om lättnader för åkarna inom Cabonline / SverigeTaxi, har situationen eskalerat.

Desperation har spridit sig bland åkarna p.g.a. den ekonomiska situation som har uppstått med anledning av de restriktioner som myndigheterna har aviserat samt de åtgärder som Cabonline har vidtagit utan förvarning.

TAF förslog tre åtgärder som skulle underlätta väsentligt för åkerierna:

1) Sänkande av ”stationsavgiften”.

Detta skulle ske utan att förpliktiga sig till återbetalning till hösten eller på- skrivning av ett nytt transportöravtal med tvång om borgen till två prisbasbelopp.

2) Uppsägning av bilar.

TAF har lagt fram förslag på kortande av uppsägningstiden för de åkerier som står i akut kris.

3) Att ta ut bilen på ”paus”.

Detta skulle medföra att åkerier kan ta ut en eller flera bilar på paus med villkor om att INTE säga upp sina avtal.

Alla tre förslag avvisades totalt!

Det enda som Cabonline erbjuder är en villkorat kortidslån på 3 750 kr. x 2 = 7 500 kr. per bil samtidigt som Cabonline återtar alla andra lån till ansträngda åkerier trots att avbetalning har gått enligt plan.

 Istället påvisade ni på åtgärder som kan komma med stöd och samarbete med offentliga aktörer och myndigheter. Detta är inte säkert i dagsläget att alla kommer att kunna ta del av detta.

 Ni har utan att meddela kvarhållit ansenliga summor vid den senaste åkaravräkningen vilket har lett till omedelbar, akut kris för flera åkare som inte har någon buffert med resultat att de inte har kunnat betala löner eller sina räkningar. De riskerar omedelbar konkurs och andra åtgärder.

 De åkare som har liten eller någon buffert skulle kunna klara situationen om Cabonline accepterade våra tre krav.

Det är ju faktiskt så, att serviceavgiften betalar vi för att ni skall ge oss körningar!

Nu levererar ni inte körningar så att vi kan betala våra kostnader. Ni tar fullt betalt av oss åkare samtidigt som ni reducerar era kostnader!

Ni går således med vinst när ni kommer ur detta!

Ni har kraftigt rationaliserat beställningscentralen, ekonomifunktionen och åkeriservice samt satt er egen personal på korttidspermittering eller sagt upp anställningsavtal. Allt detta måste komma er primäre kundgrupp och primära leverantörer – transportörerna till nytta!

Tyvärr så har det framkommit att element utanför TAF har vidtagit åtgärder p.g.a. vad de anser vara en orättvis och ett oetiskt förfarande från Cabonlines sida. Vi stödjer inte detta. Stöd till dessa element skulle försvagas om Cabonline snarast accepterade TAF:s tre förslag.

Vi uppmanar er att tänka om och implementerar våra tre förslag. Brevet i sin helhet finns att läsa här!

Styrelsen TAF –

Transportörföreningen inom Cabonline Sverige

Dela gärna...