Hot om borttag av Skolkörningar

Brev till ledningen av Cabonline i Stockholm AB.

I egenskap av företrädare för TAF får jag härmed framföra följande:

Yrkande:

Att Cabonline i Stockholm AB, (Cabonline), återtar beslutet att flytta fasta turer som ligger på taxibilar anslutna till Sverigetaxi i Stockholm AB, (SvT), och som är under uppsägning.  Cabonlines beslut gäller enbart de bilar som inte återtar uppsägningen innan den 30 april 2020.

Grunder:
Det avtalsmässiga förhållande av intresse i föreliggande ärende mellan Cabonline och anslutna åkerier regleras i det sk. transportörsavtalet. Avtalet finns i två versioner med,          såvitt nu är aktuellt, samma avtalsmässiga innehåll.

Av punkt 1 följer att SvT förbinder sig att bl. a tillhandahålla en administrativ service          och tillsammans med anslutna bilar stå för hög kvalitet och god service i utförande av köruppdragen.

Av punkt 2 följer att SvT förbinder sig att tillhandahålla de tjänster och bedriva sådan marknadsföring och kommersiell verksamhet som rimligen kan erfordras för att tillföra köruppdrag till anslutna taxibilar.

Det avtalsmässiga förhållande av intresse i ärendet såvitt gäller fasta turer regleras i det sk. Stockholmsavtalet alt. ramavtalet mellan Stockholm Stad och SvT

Av § 7 följer att SvT åtagit sig utföra alla delar av avtalet med den skicklighet, snabbhet och omsorg som staden har anledning förvänta sig av en välrenommerad leverantör.   
Av §13 följer att de åkerier/taxibilar som utför de fasta köruppdragen skall godkännas av Stockholms Stad.

Bara de förare som genomgått utbildning får komma ifråga att köra fasta turer.

Flertalet av de åkerier som kör fasta turer har chaufförer med flera års erfarenhet av skolkörning. I många fall har samma åkerier och chaufförer haft samma turer under låg tid. De känner sina skolbarn och deras föräldrar väl. Dessa chaufförer utför nästan genomgående omtvistat gott arbete, som är väl förenligt med ovanstående krav i åkar-och skolavtalet. 

Om Cabonline i enlighet med ovan hastigt flyttar samtliga nu aktuella fasta turer kort innan terminsslutet innebär det att tillförda köruppdrag tas ifrån bilar, som utan egen förskyllan tas ifrån arbetsuppgifter och inkomst. Det innebär vidare att skicklighets- och omsorgskravet i § 7 i stockholmsavtalet allvarligt äventyras i det att flera nya chaufförer på mycket kort tid kommer behövas sättas in på turerna inför terminsslutet. 

Erfarenheterna har tydligt visat att det torde vara ett ”högriskprojekt” ur kvalitetssynpunkt att snabbt ersätta fungerande rutiner med något som man inte vet om eller hur det fungerar. Kravet på godkända i chaufförer jml § 13 i stockholmsavtalet torde heller inte utan problem kunna upprätthållas.                                    

Argumenteringen för den nya ordningen haltar vidare betänkligt i det att – om de nuvarande skolturerna får ligga kvar till terminsslutet i juni – finns det gott om tid att planera skolturerna inför höstterminen. 

För TAF likväl som för envar som är verksam i taxibranschen framstår Cabonlines nu aktuella åtgärd, med en villkorad indragning av skolturerna för de bilar som fullföljer sina uppsägningar av åkaravtalet, enbart som ett sätt för Cabonline att med ekonomiska påtryckningar söka förmå aktuella åkerier att återta sina uppsägningar av transportörsavtalet.

TAF har varit i kontakt med ett antal åkerier som beslutat lägga ner taxiverksamheten. 
I samtliga fall vilar besluten på affärsmässiga överväganden där SvT:s åtgärder med höjda stationsavgifter och ökade provisionerna på ett avgörande sätt förändrat förutsättningarna för att bedriva ett lönsamt taxiåkeri. På detta kommer Coronaepidemin som punkterat möjligheterna att ens bedriva dräglig taxinäring.

TAF hoppas, tillsammans med övriga aktörer i taxibranschen, att det skall komma beslut från regeringen om finansiering av stationshyror och/eller andra lättnader, t ex som att SvT kan tänkas göra om bilarna till %-bilar under sommarmånaderna eller ta ut halv stationsavgift under juni och augusti samt slopad stationsavgift under juli, kommendering för att begränsa antalet bilar i trafik i enlighet med tidigare angivna förslag. 

Med hänvisning till ovanstående är TAF utomordentligt bekymrad över den rådande situationen på taximarknaden. Denna oro över sakernas tillstånd förstärks avsevärt av den aviga relationen till Cabonline som f.n. råder. 

I egenskap av v. Ordförande i TAF föreslås därför i samförstånd med flertalet åkare i SvT, att vi – åkare och SvT/Cabonline – tillsammans söker arbeta fram en rimlig lösning i ”elfte timmen” till undvikande av kontraproduktivt ”skyttegravskrig” med åtgärder och motåtgärder från bådas sidorna.

Vi är öppna för förslag och föreslår att vi snarast håller ett möte med Er för att diskutera förutsättningarna att i positiv anda hitta en lösning på nu aktuellt och andra akuta problem 
så att vi alla kan ”gå vidare”.

Ser fram emot ert förslag på mötesdatum.

Stockholm 2020-04-26

Vänligen

Timo Stamblewski
Vice Ordförande TAF

Dela gärna...