KRIS I TAXIBRANSCHEN, KOLLAPS I FÄRDTJÄNSTEN

En process som om inget drastiskt görs nu oundvikligen kommer att mer än halvera taxibranschen i Sverige är nu tyvärr i full gång. Och det blir de mest utsatta resenärerna och de seriösa åkarna som då, utöver tusentals arbetslösa förare, drabbas hårdast.

De dyra och riskfyllda skattelån som alla företag erbjudits har för all del gett lite andrum, men dessvärre så når inte de övriga stöd som Regeringen utlovade under våren fram till taxibranschens åkerier – och effekterna där blir dessutom försvinnande små, och kommer dessutom alldeles på tok för sent.

Så nu är det bråttom om man skall klara att värna samhällstransporterna för våra mest utsatta medborgare! Det säger småföretagarkonsulten och taxiåkaren Michael Harvey.

Hiphop och pingpong fick genast en miljard

Efter en stor rikstäckande taximanifestation, och efter att både Regering och Riksdag under månaden därefter uppvaktats av en hel rad tunga branschföreträdare och även av tex Tillväxtverket och Taxiförbundet, har taxibranschens gräsrötter nu väntat över en månad på besked om någon form av direkt akutstöd, liknande den miljard som regeringen generöst och blixtsnabbt delade ut till kultur- och idrottsvärlden. Alltså ett direkt kontantstöd, liknande det som beviljats i många andra länder.

Självklart är det trevligt med kultur och idrott. Men i en svår kris gäller det faktiskt att kunna skilja på nice to have och must have. Vi som dagligen kör sjuktransporter, rullstolstransporter och gamla och unga med särskilda behov har mycket svårt att förstå Regeringens prioriteringar. För hur kan man prioritera att sätta hiphop och pingpong framför våra allra mest utsatta medborgares dagliga behov?

Småsmulor

Det väntade och livsviktiga kontanta omsättningsstödet, som efter en seg långbänk i sista stund överraskande döptes om till ”omställningsstöd”, visar sig nu bara ge småsmulor till åkerierna i taxibranschen. Dessa pengar täcker som bäst bara omkring 10 -20 % av redan tagna inkomstförluster under mars och april, och kommer dessutom inte nå företagen förrän i slutet på juli. För tusentals åkare är detta inte bara alldeles för lite och för få månader, utan också på tok för sent!

Otaliga desperata åkerier har ju redan haft problem med att klara av att betala ut majlönerna på ett normalt sätt – och exakt hur många tusentals som detta rör sig om vet ingen ännu. Dessutom har vi de absolut svåraste månaderna framför oss. Skolkörningarna, som varit den sista livlinan för många åkerier försvinner av naturliga skäl nästa vecka, och alla vet att marknaden fortfarande är så urholkad att kvarvarande aktiva taxiåkerier kommer göra mycket stora förluster hela denna Coronasommar.

Permitteringsstödet hjälper i praktiken bara rika företag

Stödet till permittering (korttidsarbete) är dessutom så byråkratiskt konstruerat att den enskilda småföretagaren måste betala 88 % av ordinarie lönen till förarna i förskott, och detta trots att de då absolut inte får arbeta mer än 20 % av den betalda tiden – och i detta fall på en taximarknad som till sommaren som sagt kommer att vara som gott som obefintlig. När stödet så småningom kommer så blir slutkostnaden för företagaren ändå 28 % av lönen, som då är betalning för 20 % arbetad tid. Vem som helst förstår då att detta tillkrånglade, och till dels egenfinansierade stöd, i praktiken endast gynnar större och mycket förmögna taxiåkare. Och hur många förmögna investerare eller individer väljer att driva taxiåkerier i vårt land?

Mars och april gav enorma förluster. Maj till september blir ännu värre

De riktigt stora kassaunderskotten för taxibranschen utöver mars och april kommer alltså att drabba månaderna maj, juni, juli och augusti. Och för de förlusterna finns ännu inga som helst besked om det minsta stöd.  Därmed är nedläggningar och konkurser omedelbart förestående, och detta i en omfattning som vårt land aldrig tidigare skådat. Taxi i Sverige är redan nu i en mycket svår kris.

Taxikris – Färdtjänstkollaps. Tiotusentals utsatta blir utan samhällstransporter

Det finns ungefär 20 000 lagliga taxibilar i Sverige, varav c:a 6 000 i Stockholms län där jag är verksam. C:a 3 000 av dessa bilar var ända till mars aktiva inom de stora varumärken som kör samhällsbetalda resor och företagsresor. Varje dag utförs normalt i Stockholms län 16 000 sjuk-, färdtjänst- och skolresor med taxi. Redan under helt normala omständigheter har det sedan länge varit så att det under högtrafik uppstått svår bilbrist i många distrikt. Nu riskerar botten att gå ur.

För över en månad sedan meddelades från auktoriserade taxameterverkstäder i Stockholm att långt över 1 000 av de taxibilar som kör samhällsuppdrag hade ställts av, eller bokat tid för en avveckling. Det är alltså med stor sannolikt så att hälften av alla taxibilar som dagligen i normala fall behövs för samhällstransporter i Stockholms län kommer att vara avvecklade i mitten på augusti – just när skoltransporterna i Stockholms län skall starta, och då sjukvården samtidigt förhoppningsvis drar igång arbetet med att hinna ikapp tusentals uppskjutna operationer. Till detta kommer att 70 000 färdtjänstberättigade – bara i huvudstadslänet – då har ett sedan ett halvår uppdämt behov av att åka till specialistmottagningar, dialys, rehab, vårdcentraler, daglig verksamhet, fotvård, frisörer, kyrkor, gravplatser m.m., och att dessutom kanske äntligen få besöka sina anhöriga.

Den ekvationen går inte ihop på långa vägar, och problemet gäller hela Sverige. Ett rekordstort uppdämt behov av samhällsresor skall under hösten mötas av en i bästa fall halverad taxiflotta. En aldrig tidigare skådad färdtjänstkollaps väntar runt hörnet om inget krisstöd kan levereras.

Lönsamt för staten att stödja taxibranschen

Vad mycket få människor vet, är att av det belopp som står på taxametern i en taxibil så går faktiskt den absolut största delen (hela 37 %) direkt till stat och kommun i form av skatter och avgifter. Moms, drivmedelsskatt, vägskatter, trängselskatter, källskatt och arbetsgivaravgifter gör tillsammans att taxi, näst efter tobak och alkohol, sannolikt är den högst beskattade näringen i Sverige – och kanske i t.o.m. hela världen. Lägg därtill den enorma kostnaden för konkurser, lönegarantier och arbetslöshet så vore det en ren vinst för samhället att nu ingripa snabbt och kraftfullt.

Köer till sjukresor

Kanske är det därför ändå inte för sent att hoppas på ett omedelbart besked från Regeringen och dess januaripartier om det rejäla och riktade kontantstöd till taxinäringen som vi i branschen nu länge kommunicerat som helt nödvändigt.

Skulle det verkligen till hösten bli så illa, att 350 000 svenskar berättigade till samhällsresor drabbas av veckolånga köer till färdtjänst och till en vanlig sjukresa – ja, då får nog Regeringen räkna med att stå till svars för inget mindre än att med öppna ögon ha slarvat fram konkurser, onödig arbetslöshet och totalt färdtjänstkaos.

Och det kommer inte att vara möjligt att hävda att ”Vi var naiva” eller ”Vi såg det inte komma”…

Hungerstrejk. Och julafton för kriminella inom svarttaxi

Avslutningsvis: Att det utan akut stöd till taxinäringen i Sverige inom kort uppstår en dramatisk brist på seriösa taxibilar är alltså helt uppenbart, och minst hälften av landets c:a 30 000 taxiförare blir då inom några få månader arbetslösa. Och att man nu i ett flertal nätforum där förtvivlade åkare möts på allvar börjat diskutera att organisera någon form av hungerstrejk, vittnar om hur extremt illa läget är, och om hur fort det nu går rakt utför…

Och, som lök på laxen: Om den seriösa delen av taxibranschen skulle halveras nu i sommar så bjuder Regeringen faktiskt även in de värsta kriminella inom svarttaxi till rena rama julafton… När ett fåtal kvarvarande lagliga taxibilar har fullt upp med att beta av köerna samhällstransporterna, vad skall då de privatpersoner som vill hem från krogen, till BB, eller till tåget ta sig till? Facebook, måhända?

Och för de omkring 100 000 huvudsakligen lågavlönade personer från våra utanförskapsområden – smååkare, taxiförare och deras familjer – som då förlorat hela sin försörjningsbas återstår bara att ta till ett uttryck som man förr i tiden ofta använde när man kände sig rejält blåst.

Tack för kaffet

Michael Harvey – 0708 682 955

Dela gärna...